Connect with us

Actualitate

30 ianuarie: Ziua Internațională pentru Nonviolență în Școli. Unul din trei elevi se confruntă cu bullying-ul

Publicat

Publicitate

30 ianuarie: Ziua Internațională pentru Nonviolență în Școli este marcată, anual, la această dată, în şcolile din întreaga lume, la aniversarea morţii lui Mahatma Gandhi, simbolul nonviolenţei în lume. Ziua pledează pentru o educaţie permanentă în armonie, toleranţă, solidaritate, respect pentru drepturile omului, nonviolenţă şi pace, scrie Agerpres.

Ziua internaţională pentru nonviolenţă în şcoli (sau DENIP, acronim din catalană: Dia Escolar de la No-violencia i la Pau) este o sărbătoare fondată în 1964, la Mallorca, de poetul spaniol Llorenç Vidal Vidal, fiind influenţat de Lanza del Vasto, un discipol direct al lui Gandhi.

Mesajul transmis este: „Iubire universală, non-violenţă şi pace. Iubirea universală este mai bună decât egoismul, nonviolenţa este mai bună decât violenţa şi pacea este mai bună decât războiul”.

Ziua internaţională pentru nonviolenţă în şcoli este o iniţiativă non-guvernamentală, internaţională şi de pionierat, la care sunt invitate să participe centre educaţionale de toate standardele şi din toate ţările.

Site-ul juridice.ro arată, la 30 ianuarie 2022, că violenţa în şcoli – de la intimidare la hărţuire sexuală şi pedepse corporale – este, din păcate, destul de comună pentru a fi considerată un lucru inevitabil.

30 ianuarie: Ziua Internațională pentru Nonviolență în Școli

Publicitate

Statisticile UNICEF arată că mai mult de 1 din 3 elevi cu vârste cuprinse între 13 şi 15 de ani se confruntă cu bullying-ul, aproximativ 1 din 3 elevi cu vârste cuprinse între 13 şi 15 de ani sunt implicaţi în lupte fizice, în timp ce aproape 720 de milioane de copii de vârstă şcolară trăiesc în ţări în care pedeapsa corporală la şcoală nu este interzisă în totalitate.

Între 2005 şi 2020, Naţiunile Unite au verificat peste 13.900 de incidente de atacuri, inclusiv atacuri directe sau atacuri în care nu a existat o distincţie între obiectivele civile şi cele militare, asupra unităţilor educaţionale şi medicale şi asupra persoanelor protejate, inclusiv a elevilor şi a copiilor internaţi în spital şi a personalului şcolar şi sanitar.

În 2019, UNICEF a realizat un sondaj în rândul tinerilor, în care aceştia au fost întrebaţi despre experienţele lor cu violenţa în şcoli. Rezultatul sondajului a fost grupat în Manifestul pentru tineret ENDviolence, care a fost prezentat miniştrilor la Forumul Mondial al Educaţiei din ianuarie 2019.

Peste un milion de tineri din 160 de ţări au participat la sondaj, iar răspunsul a fost copleşitor, 2 din 3 spunând că sunt îngrijoraţi de violenţa din şcoli şi din jurul lor. Tinerii, împreună cu UNICEF, s-au angajat, astfel, să depăşească tabuurile şi victimizarea din jurul raportării violenţei şi să colaboreze cu autorităţile profesorii, consilierii, reprezentanţi ai comunităţii şi alţi elevi, pentru a preveni violenţa în şcoli şi a găsi soluţii la faptele deja petrecute.

De asemenea, s-au angajat să creeze canale conduse de tineri pentru raportarea violenţei în mediul şcolar, se mai arată pe site-ul https://www.unicef.org/.

În România, bullyingul a fost reglementat legal în 2019, prin Legea nr. 221/2019 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011.

„În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţa psihologică – bullying.”, se arată în legea menţionată.

Violenţa psihologică sau bullying-ul este definit ca fiind „acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, ce au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfăşoară în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale”, se arată în textul legii preluat de AICI.

În iunie 2020, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi specialiştii cooptaţi în grupul de lucru de profil au elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 221/2019 prin care este prevenit şi combătut bullying-ul în spaţiile destinate învăţământului, conform Ministerului Educației.

Astfel, pentru prevenirea violenţei psihologice-bullying, normele de aplicare a Legii bullying-ului spun că, în fiecare unitate de învăţământ va fi înfiinţat un grup de acţiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri.

Între aceştia se vor regăsi directorul unităţii de învăţământ, profesorul consilier şcolar, trei cadre didactice formate în problematica violenţei, inclusiv a violenţei psihologice-bullying, doi sau mai mulţi reprezentanţi ai elevilor, un reprezentant al părinţilor, reprezentanţi ai autorităţii locale.

Rolul acestui grup este prevenirea, identificarea şi soluţionarea faptelor de bullying comise între elevi, prin acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice.

Fiecare unitate de învăţământ are obligaţia de a introduce în Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) obiectivul „şcoală cu toleranţă zero la violenţă”. În plus, pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice, în perioada următoare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării ar urma să realizeze Ghiduri de bune practici pe cicluri de învăţământ, privind modul de interacţiune şi de intervenţie în situaţiile de violenţă psihologică-bullying, se mai arată în Normele metodologice citate.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Românii de peste 40 de ani beneficiază anual de analize gratuite de prevenție. Cei mai mulți nu le folosesc

Publicat

Publicitate

Persoanele de peste 40 de ani beneficiază anual, gratuit, de analize și consultații medicale oferite de stat, cu scopul de a preveni apariția unor afecțiuni grave, scrie alba24.ro

Casa Națională de Sănătate vrea să schimbe regulile, astfel încât mai multe persoane să beneficieze de investigațiile care pot depista din timp boli grave. În alte țări, acest set de analize este obligatoriu.

Pachetul anual de prevenție pentru persoanele asimptomatice care au depășit vârsta de 40 de ani include până la 3 consultații pe an și 16 analize medicale.

În cadrul acestora se evaluează:

  • stilul de viață
  • riscul cardiovascular (tensiune arterială, colesterol, glicemie)
  • riscul oncologic
  • riscul unei boli cronice de rinichi
  • riscul privind sănătatea mintală
  • riscul privind sănătatea reproducerii
  • riscul de melanom malign

Anul trecut, mai puțin de 250.000 de persoane peste 40 de ani au beneficiat de analizele incluse în pachetul gratuit de prevenție.

Aceasta în condițiile în care reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate susțin că nu există nicio limitare de buget pentru aceste servicii, potrivit PRO TV.

Publicitate

Românii de peste 40 de ani pot beneficia anual de analize gratuite

Medicii de familie spun că trebuie să facă aceste consultații printre urgențe și pacienții cu boli cronice.

Dr. Mihaela Udrescu, medic primar medicină de familie: „O astfel de examinare, o primă examinare de exemplu, durează o jumătate de oră. Trebuie evaluat, cântărit, măsurat, circumferința abdominală, făcut interviu, completată o riscogramă, lucruri care durează”.

Dr. Horațiu Moldovan, președintele CNAS, a declarat că intenția este ca aceste consultații să fie realizate în afara programului obișnuit al medicului de familie, astfel încât să poată fi plătite suplimentar în medie 2-3 consultații de prevenție pe zi, ceea ce ar crește motivarea medicilor de familie.

Așadar, analizele preventive ajută la depistarea din timp a bolilor și pot preveni complicații serioase.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO Accident grav la Mășcăteni: Un rănit după ce un tren de călători a lovit un autoturism

Publicat

Publicitate

O coliziune puternică între un tren de călători și un autoturism a avut loc în urmă cu puțin timp, la o trecere la nivel cu calea ferată, fără barieră, în localitatea Mășcăteni. În urma impactului, o persoană a fost rănită. Trenul implicat circula pe ruta Iași – Dorohoi.

La caz au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii Gărzii de Intervenție Trușești și Detașamentului Botoşani, cu o autospecială de stingere cu apă, una de descarcerare, autospeciala de transport personal și victime multiple, două ambulanțe SMURD, printre care și cea de terapie intensivă mobilă SMURD, dar și o ambulanță SAJ.

Aceștia au constatat faptul că șoferița autoturismului, o femeie, în vârstă de 27 de ani, era încarcerată. Cu ajutorul accesoriilor specifice, pompierii militari au tăiat caroseria care bloca accesul la victimă. Femeia, conștientă și cooperantă, a fost scoasă din autovehicul. Aceasta a fost preluată de un echipajul de terapie intensivă mobilă SMURD și transportată la spital pentru îngrijiri de specialitate.
Cele 35 de persoane din tren au fost evaluate medical. Un copil, în vârstă de 11 ani, a suferit un atac de panică, fiind preluat de echipajul SMURD, care i-a acordat îngrijiri medicale la fața locului. Celelalte persoane din tren nu au avut nevoie de îngrijiri medicale.

Pompierii au acționat pentru prevenirea izbucnirii unui incendiu.

Cazul a rămas în atenția Poliției pentru cercetări.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Elevii de la profil artistic, pedagogic, sportiv vor fi transferați la alte clase dacă nu au media 6 la discipline de specialitate

Publicat

Publicitate

Elevii de la profiluri vocaționale riscă transferul dacă nu obțin media 6 la materiile de specialitate.

Ministerul Educației propune, printr-un nou proiect aflat în consultare publică, ca elevii înscriși la profiluri artistice, pedagogice sau sportive să fie transferați către alte specializări, dacă nu obțin cel puțin media 6 la disciplinele de specialitate.

Potrivit proiectului, elevii în cauză ”se vor transfera, pentru anul şcolar următor, la alte profiluri/specializări, cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a unităţilor în cauză”.

Legislația actuală prevede că acești elevi ”se pot transfera, pentru anul școlar următor, la alte profiluri/specializări, cu respectarea legislației în vigoare și a regulamentelor de organizare și funcționare a unităților în cauză”, notează edupedu.ro.

Criterii pentru transfer la alte profiluri/specializări

Ministerul citează condițiile de la alin. (1)-(4) de la articolul 116 din ROFUIP, prin care se face transferul elevilor. Criteriile de medie sunt următoarele:

  • „(1) Elevii de la clasele cu profil artistic sau sportiv trebuie să obțină media cel puțin 6 la disciplina principală de specialitate, pentru aceste profiluri/specializări.
  • (2) Elevii de la clasele cu specializările muzică, coregrafie și arta actorului trebuie să obțină cel puțin nota 6 pentru specializarea respectivă la examenul de sfârșit de an școlar.
  • (3) Elevii de la clasele cu specializările arte vizuale, arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, conservare-restaurare bunuri culturale trebuie să obțină la toate disciplinele practice de specialitate media anuală cel puțin 6.
  • (4) Elevii de la clasele cu profil pedagogic trebuie să obțină la sfârșitul anului școlar medii anuale de cel puțin 6 la disciplinele limba și literatura română/limba și literatura maternă, matematică/aritmetică și la disciplinele pedagogice de profil.”

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Educația fierbe: Sindicatele anunță proteste. Ce revendicări au profesorii

Publicat

Publicitate

Sindicatele din Educație încep protestele: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret și Federația Națională Sindicală Alba Mater au anunțat pentru miercurea viitoare proteste în unitățile de învățământ preuniversitar, în instituțiile de învățământ superior, în bibliotecile centrale universitare și în institutele de cercetare. Membrii de sindicat vor purta un semn distinctiv – banderolă, ecuson – în timpul activităților desfășurate la locul de muncă.

”Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret și Federația Națională Sindicală Alba Mater își exprimă totalul dezacord față de informațiile apărute în spațiul public, atribuite grupului de lucru de la Cotroceni, privind măsurile care ar urma să fie luate împotriva salariaților din învățământ pentru reducerea deficitului bugetar.

Aceste măsuri, dacă vor fi puse în practică, îi vor afecta grav pe colegii noștri, ceea ce va conduce inevitabil și la afectarea calității actului educațional”, afirmă reprezentanții celor trei federații sindicale într-un comunicat remis vineri Agerpres.

Sindicatele din Educație încep protestele: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret și Federația Națională Sindicală Alba Mater au anunțat pentru miercurea viitoare proteste în unitățile de învățământ preuniversitar, în instituțiile de învățământ superior, în bibliotecile centrale universitare și în institutele de cercetare. Membrii de sindicat vor purta un semn distinctiv – banderolă, ecuson – în timpul activităților desfășurate la locul de muncă.

”Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret și Federația Națională Sindicală Alba Mater își exprimă totalul dezacord față de informațiile apărute în spațiul public, atribuite grupului de lucru de la Cotroceni, privind măsurile care ar urma să fie luate împotriva salariaților din învățământ pentru reducerea deficitului bugetar.

Aceste măsuri, dacă vor fi puse în practică, îi vor afecta grav pe colegii noștri, ceea ce va conduce inevitabil și la afectarea calității actului educațional”, afirmă reprezentanții celor trei federații sindicale într-un comunicat remis vineri Agerpres.

Publicitate

În opinia sindicaliștilor, creșterea normei didactice de predare ar fi o decizie ”iresponsabilă” întrucât cadrele didactice sunt deja supraîncărcate cu activități didactice și extrașcolare/extracurriculare, cu activități de formare continuă și cu sarcini administrative.

”O creștere a normei ar compromite iremediabil calitatea predării, ar spori epuizarea profesională și ar descuraja și mai mult tinerii să aleagă cariera didactică.

Solicităm menținerea normei de predare actuale și, pe termen lung, o analiză reală a condițiilor de muncă, pentru a asigura un echilibru optim între volumul de muncă și eficiența didactică”, transmit sindicatele.

Potrivit acestora, coborârea pragului salarial în funcție de care se acordă voucherele de vacanță și indemnizația de hrană va determina eliminarea acestor drepturi pentru un număr semnificativ de salariați și va conduce la o scădere a puterii de cumpărare, care va afecta, în special, personalul de predare aflat la început de carieră, personalul didactic auxiliar și personalul administrativ.

”Eliminarea indemnizației pentru titlul științific de doctor reprezintă o dovadă că viitorul guvern nu este interesat de performanță/calitate, de dezvoltarea personalului didactic și a personalului de cercetare.

În plus, veniturile salariaților care dețin titlul de doctor ar scădea cu aproximativ 550 de lei în valoare netă.

Reducerea personalului din institutele naționale de cercetare-dezvoltare și din instituțiile Academiei Române va conduce la colapsul cercetării și inovării.

Dimpotrivă, ar trebui asigurată finanțarea INCD-urilor prin Programul Nucleu și deblocată finanțarea programului IOSIN în vederea menținerii infrastructurii în institutele de cercetare-dezvoltare (instalații de interes național, de o importanță deosebită în dezvoltarea experimentelor de cercetare și de menținere a siguranței și a securității naționale)”, mai explică sindicatele.

Sindicatele din Educație încep protestele: nemulțumiri legate de programul de 8 ore
Personalul didactic de predare este ”profund neliniștit și revoltat” de propunerile care au apărut în spațiul public referitoare la modificarea statutului de titular în învățământ și la faptul că ar urma să-și desfășoare activitatea timp de 8 ore pe zi în unitățile de învățământ, se mai arată în comunicatul citat.

”Zilele acestea s-au împlinit doi ani de la finalizarea grevei generale din învățământ.

Cu această ocazie, dorim să amintim clasei politice că încă mai sunt promisiuni neonorate, că salarizarea nemotivantă și neconformă cu importanța muncii prestate de către salariații din învățământ ține tinerii departe de acest sistem.

Așteptăm să vă țineți promisiunile: atât din anul 2023, cât și din campaniile electorale de anul trecut și de anul acesta”, menționează sindicaliștii.

Conform acestora, există o stare de ”profundă și justificată” nemulțumire în rândul personalului didactic de predare cauzată de faptul că nu s-au asigurat sumele pentru plata drepturilor câștigate în instanțele judecătorești, în condițiile în care au fost alocate doar fondurile pentru punerea în aplicare a prevederilor OUG nr. 48/2022.

Cele trei federații sindicale atrag atenția că, în situația în care protestul de miercuri va fi tratat cu indiferență, iar viitorul Guvern va pune în practică propunerile de măsuri apărute în spațiul public care vor afecta salariații din învățământ sunt hotărâte să declanșeze ample acțiuni de protest.

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending