Connect with us
Publicitate

Eveniment

25 mai – Ziua internaţională a copiilor dispăruţi

Publicat

Publicitate

Ziua internaţională a copiilor dispăruţi este marcată din 1983, anual, la data de 25 mai. Marcarea acestei zile internaţionale urmăreşte aducerea în prim-plan a tragediei copiilor răpiţi, stoparea cazurile de dispariţii voluntare în rândul copiilor, informarea părinţilor în legătură cu măsurile pe care le pot lua pentru a-şi proteja copiii şi de a ne aduce aminte de copiii care nu au fost găsiţi niciodată.

Potrivit unui raport al organizaţiei Missing Children Europe, preluat de organizaţia Salvaţi Copiii la data de 22 mai 2024, fenomenul copiilor dispăruţi este unul alarmant în România. În perioada aprilie 2023-aprilie 2024, au fost înregistrate în ţara noastră 9.902 de sesizări privind minori dispăruţi. Peste jumătate reprezintă plecări voluntare din locuinţele sociale, căminele şcolare sau centrele DGASPC, arată www.salvaticopiii.ro. Dintre aceste sesizări, 424 au rămas active, un număr de 295 privind minori cu vârstele cuprinse între 14 şi 17 ani.

Între 30 aprilie 2022 şi 22 aprilie 2023, au fost 8.722 de sesizări referitoare la dispariţia copiilor, cu 1145 mai mult decât în intervalul anterior.

În Europa, sunt raportaţi aproximativ 250.000 de copii dispăruţi, arată raportul “Cifre şi tendinţe” publicat de Missing Children Europe. În 2023, linia europeană de urgenţă 116 000, dedicată minorilor dispăruţi, a primit 67.345 de apeluri referitoare la 7.274 de cazuri de copii dispăruţi. Peste 60% dintre copiii dispăruţi au fugit sau au fost alungaţi de acasă sau din instituţiile de îngrijire. Aproximativ 18% din cazuri au fost de răpiri de către părinţi şi 6% s-au referit la dispariţia copiilor migranţi.

Conform www.salvaticopiii.ro, prima cauză pentru care copiii fug de acasă o reprezintă problemele din familie, precum diferite forme de violenţă, conflict, abuz şi neglijare. Ignorarea problemelor pe care tinerii cu episoade depresive şi ideaţie suicidară le întâmpină este, de asemenea, o cauză care îi determină pe aceştia să fugă de acasă sau din centrele de plasament. De altă parte, copiii instituţionalizaţi nu beneficiază, de multe ori, de îngrijire corespunzătoare, fapt care explică dorinţa acestora de a le părăsi pentru a se alătura familiei de origine sau cuiva apropiat. Nu în ultimul rând, ”bullyingul” şi presiunea din partea colegilor de şcoală sunt cauze frecvente ale dispariţiei minorilor.

Potrivit Mihaelei Dinu, psiholog al organizaţiei Salvaţi Copiii România, “sunt esenţiale prevenţia şi sprijinul oferit copiilor în momentele dificile. Momentul întoarcerii acasă sau în centru este o etapă delicată în traiectoria copiilor fugari, ceea ce necesită o atenţie sporită din partea familiilor şi a profesioniştilor. Tinerii au identificat momentul întoarcerii ca un pas semnificativ care le influenţează decizia de a fugi din nou sau nu. Părinţii, îngrijitorii şi familiile rămân cei mai importanţi factori pentru prevenire şi sprijin, tinerii având nevoie de comunicare deschisă, ascultare, empatie şi o relaţie bazată pe grijă şi compasiune. Copiii au nevoie de adulţi în care să aibă încredere”, se arată la www.salvaţicopiii.ro.

Publicitate

În ziua de 22 mai 2023, Poliţia Română şi Asociaţia “Telefonul Copilului”, cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Bucureşti, au lansat o campanie naţională de prevenire a dispariţiei voluntare în rândul minorilor, respectiv a intenţiei copiilor de a fugi de acasă din diverse motive. “Conform datelor organizaţiei noastre, în peste 31,25% dintre sesiunile de consiliere psihologică oferite, copiii au văzut fuga de acasă drept o soluţie pentru rezolvarea problemelor lor, în principal pe fondul dificultăţilor în relaţia copil-părinte (41,3%), al abuzurilor în familie (35,7%), al problemelor sentimentale (15,2%), cel mai mare procent înregistrându-se în rândul fetelor (83,5%)”, potrivit lui Cătălinei Surcel, director executiv al Asociaţiei “Telefonul Copilului”.

Proiectul reprezintă un demers prin care copiii sunt încurajaţi să ceară ajutor în situaţiile în care se simt singuri şi neînţeleşi, înainte de a lua o decizie cu urmări ireversibile. Totodată, se urmăreşte creşterea nivelului de conştientizare cu privire la fenomenul dispariţiei voluntare a minorilor şi la efectele negative ale acestei forme de dispariţie.

Istoricul Zilei internaţionale a copiilor dispăruţi începe cu anul 1983, atunci când preşedintele SUA, Ronald Reagan, a avut iniţiativa de a declara ziua de 25 mai ca fiind a copiilor dispăruţi. La 25 mai 1979, Etan Patz, un băieţel de şase ani din Manhattan, a dispărut fără urmă. Notorietatea cazului a dus, în SUA, la apariţia unei adevărate mişcări dedicate cazurilor de minori dispăruţi, la modificarea legislaţiei şi îmbunătăţirea metodelor de depistare a copiilor dispăruţi.

Publicitate

Începând cu 2001, ziua dedicată copiilor dispăruţi a devenit internaţională, fiind promovată de Centrul internaţional pentru copiii dispăruţi şi exploataţi (International Centre for Missing & Exploited Children). AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Mișcare de protest în orașul în care în 700 de ani s-au construit doar două WC-uri publice: Tinerii își fac nevoile pe toate gardurile

Publicat

Publicitate

În ciuda amenzilor pe care le primesc de la poliția locală, tinerii din municipiul Botoșani își fac nevoile pe toate gardurile și peste tot pe domeniul public. În lipsa WC-urilor publice, alături de ei, mulți dintre cei 90.000 de locuitori ai municipiului, fac cam același lucru, dacă sunt nevoiți, până ajung acasă.

Municipiul Botoșani este locul în care de aproape 700 de ani, de la înființarea sa, undeva în jurul anului 1300, nu s-au construit decât două WC-uri publice, iar atunci când cineva este amendat pentru că își face nevoile pe domeniul public, presa locală vorbește doar de lipsa de civilizație a împricinatului, însă nimeni nu vorbește despre faptul că, în lipsa toaletelor din municipiu, administrația publică din localitate te condamnă practic la gesturi disperate.

În ziua de 16 septembrie a.c., ora 18:00, o persoană de sex masculin care tranzita bulevardul Mihai Eminescu, a făcut același lucru: în lipsa unui WC public și forțat de situație, și-a făcut nevoile fiziologice pe un gard vis-a-vis de Liceul A. T. Laurian, fapta fiind surprinsă de camera de supraveghere instalată în zonă.

„Polițiștii locali din Dispecerat, au transmis semnalmentele bărbatului patrulei mobile, care l–au identificat și sancționat conform prevederilor HCL nr. 355/2011”, au transmis polițiștii locali care au grijă de domeniul public.

Chiar dacă gestul polițiștilor rămâne unul firesc și normal într-un stat civilizat, în municipiul Botoșani gestul nu rezolvă problema lipsei de WC-uri publice. Astfel, tinerii spun că vor face la fel și pe mai departe.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Noile REGULI din școli: Elevii NU mai au voie să folosească telefoanele mobile nici în PAUZE. Explicații de la minister

Publicat

Publicitate

Elevii nu mai au voie să folosească telefoanele mobile nici în pauze, este precizarea făcută de secretarul de stat Florian Lixandru din Ministerul Educației, în contextul noilor reguli din școli, relatează alba24.ro.

Este vorba despre regulamentul unităților de învățământ preuniversitar  (ROFUIP) din 2024, Statutul elevului și Legea învățământului preuniversitar.

„Ca și până acum, utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs este interzisă, cu excepția situațiilor în care acestea pot fi folosite ca mijloc didactic. Practic, la decizia profesorului acesta poate permite elevilor să folosească telefoanele mobile în timpul orei respective.

Conducerea unității de învățământ are obligația să asigure un spațiu în care elevii să depoziteze telefoanele, telefoane care nu pot fi folosite pe parcursul programului școlar – practic, ele ar trebui să fie depozitate la intrare și să își preia fiecare elev telefonul la plecare.

Dacă se întâmplă ca un elev să fie prins cu telefonul asupra lui în timpul programului școlar, profesorul are posibilitatea să îi rețină telefonul și să i-l restituie la sfârșitul programului școlar.

Publicitate

Ca element de noutate este faptul că nu pot folosi telefoanele pe întregul parcurs al programului școlar al unei zile. Până acum, în vechiul regulament, aveau posibilitatea să îl folosească în pauze. Acum, practic, n-au voie nici pe timpul pauzelor”, a declarat secretarul dFlorian Lixandru, în cadrul emisiunii Liceenii Smart, difuzată la Canal 33, potrivit edupedu.ro.

Noile reguli din școli. Utilizarea telefoanelor

Potrivit Legii învățământului universitar, ”utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către un elev este interzisă pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ”.

În ROFUIP 2024 se precizează că” utilizarea acestora în timpul orelor de curs se poate face numai la solicitarea cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ”.

Publicitate

În Statutul elevului 2024, prevederea este că se interzice folosirea telefoanelor mobile:

  • în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ, iar în lipsa acestora cadrul didactic desemnat să efectueze serviciul pe școală.

Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz.

Decizie la nivelul școlilor

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat recent că școlile vor decide dacă aplică sau nu prevederea privind interzicerea totală a telefoanelor.

„La nivel național, nu am introdus această interdicție, pentru că sunt școli care se află în zone îndepărtate, sunt copii care fac naveta și în aceste cazuri este nevoie ca părinții să poată lua legătura cu ei pentru preluare, în pauze, să-i anunțe că nu pot să ajungă”, a precizat ministrul.

Anul școlar 2024-2025. Alte reguli noi

Florian Lixandru a mai făcut următoarele precizări:

  • Elevii vor avea 5 note pentru fiecare perioadă de învățare. La finalul anului va fi calculată o medie. La fiecare 20 de absențe nemotivate, media elevului va scădea cu un punct.
  • S-a reintrodus sancțiunea ce prevede exmatriculare cu sau fără drept de înscriere. Ne-am confruntat anul trecut cu suficiente cazuri de violență a unor elevi asupra colegilor sau chiar asupra cadrelor didactice. Atunci, prin legea învățământului universitar a fost reintrodusă sancțiunea privind exmatricularea. Elevii în cauză pot participa la programe de consiliere, pentru prevenirea unor astfel de comportamente.
  • Elevii care deranjează orele de curs pot fi trimiși într-un spațiu special amenajat, cu supraveghere video, sub supravegherea unui cadru didactic, pentru a desfășura alte activități educative.

Citeste mai mult

Eveniment

Studiu: Şoferii sunt mai puțin atenți și DISTRAŞI când folosesc sistemele de automatizare a mașinilor

Publicat

Publicitate

Şoferii tind să se implice în activităţi nelegate de condus, ca verificarea telefonului sau mâncatul, atunci când utilizează sisteme de automatizare parţială, arată un nou studiu al IIHS, relatează mediafax.ro.

Un nou studiu realizat de Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) a scos în evidenţă faptul că şoferii sunt mai predispuşi să se angajeze în activităţi nelegate de condus, cum ar fi verificarea telefonului sau mâncatul, atunci când folosesc sisteme de automatizare parţială, scrie Reuters.

Studiile au fost întreprinse pe parcursul unei luni şi au inclus două sisteme cunoscute: Autopilot de la Tesla şi Pilot Assist de la Volvo.

Sistemele de automatizare parţială, care folosesc camere, senzori şi programe pentru a regla viteza şi a menţine maşina pe banda proprie, permit uneori schimbarea automată a benzii.

Cu toate acestea, şoferii sunt obligaţi să monitorizeze constant drumul şi să fie pregătiţi să preia controlul în orice moment, majoritatea sistemelor cerându-le, de altfel, să ţină mâinile pe volan.

Studiul IIHS a arătat că, în ciuda regulilor menite să limiteze distragerea atenţiei, şoferii îşi adaptează comportamentul pentru a include activităţi nelegate de condus.

Publicitate

David Harkey, preşedintele IIHS, a spus că aceste rezultate arată nevoia unor măsuri de siguranţă mai clare pentru a preveni utilizarea greşită a sistemelor de automatizare parţială.

„Dacă îi antrenezi pe oameni să creadă că atenţia înseamnă doar să mişti volanul din când în când, atunci exact asta vor face”, a spus Harkey.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Școala Altfel: Lecție de prim ajutor pentru elevii Colegiului Național “Mihai Eminescu ” din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Elevii claselor a VI-a A și a IX- a D de la Colegiul Național “Mihai Eminescu ” din municipiul Botoșani au participat, astăzi, la o lecție de prim ajutor. Activitățile au fost organizate în cadrul Programului “Școala Altfel”, la solicitarea instituției de învățământ.

Paramedicii SMURD le-au vorbit copiilor despre obstrucția căilor aeriene, fie cu alimente ingerate în grabă, fie cu diverse obiecte precum monezi, mărgele, agrafe, nasturi etc. Totodată, le-au arătat celor prezenți cum să execute corect resuscitarea, copiii fiind nerăbdători să încerce aceste manevre.

De asemenea, s-au adus în discuție și accidentele ce se pot produce atunci când aceștia se află în școală. Astfel, li s-a recomandat să nu se joace cu obiectele folosite la ore, precum compasul din trusa de geometrie pentru că acesta este ascuțit și îi poate răni.

Copiii au fost sfătuiți să nu se împingă pe hol sau în apropierea scărilor deoarece se pot lovi.

“Cu acest prilej, salvatorii au oferit materiale de informare preventivă și sfaturi din cadrul campaniilor naționale: „Nu tremur la cutremur”, Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău”, „R.I.S.C. – Renunță! Improvizațiile Sunt Catastrofale!”, „R.I.S.C. – Siguranța NU e un joc de noroc!”, „R.I.S.C. – Mai bine previi, decât să nu fii!” și „Un cămin sigur pentru copilul tău!”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoşani, Dorina Lupu.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending