Connect with us

Economie

2023 bate la ușă cu majorări de salarii, pensii și măsuri sociale. Toate modificările din ”Ordonanța trenuleț”

Publicat

Publicitate

Anul 2023 aduce modificări majore în ceea ce privește majorările de salarii, de pensii și măsurile sociale adoptate în România. 

Toate sunt cuprinse în așa numita ”ordonanță trenuleț”, adoptată după nenumărate negocieri în interiorul Coalițieii de Guvernare și răzgândiri ale liderilor politici. Hotnews a făcut un inventar al principalelor măsuri.

Care sunt principalele măsuri din Ordonanța trenuleț:

Salarii și pensii

• Salariile bugetarilor vor crește cu până 10% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022. În anumite cazuri majorarea este mult mai mică.

• Salariile demnitarilor rămân la fel (după un scandal public).

Publicitate

• Punctul de pensie crește de la 1.586 la 1.785 lei, adică cu 12,5%.

• Valoarea indemnizației sociale pentru pensionari se majorează de la 1.000 la 1.125 lei.

Pensionarii cu venituri mai mici de 3.000 de lei vor beneficia de ajutoare, în două tranșe.

Ei vor primi:

• 1.000 de lei, dacă nivelul veniturilor lunare este de până la 1.500 lei, inclusiv;

• 800 de lei, dacă nivelul veniturilor lunare este între 1.501 lei și 2.000 lei, inclusiv;

• 600 de lei, dacă nivelul veniturilor lunare este între 2.001 lei și 3.000 lei, inclusiv.

Ajutorul financiar se plătește în două tranșe, în lunile ianuarie 2023 respectiv, octombrie 2023 prin casele teritoriale de pensii/casele sectoriale de pensii.

În cazul pensionarilor care beneficiază de pensie de urmaş, ajutorul financiar se acordă fiecărui urmaş în parte.

Pensiile militare se majorează

Pentru pensiile militare de stat recalculate, precum și pentru cele stabilite până la data de 31 decembrie 2017, acestea se indexează suplimentar (pe lângă cei 5,1%), din oficiu, astfel:

  • până la 3.000 lei inclusiv, se indexează cu 7,4%, fără să depășească 3.154 lei;
  • între 3.001 lei și 4.400 lei inclusiv, se indexează cu 5,1%, fără să depășească 4.573 lei;
  • între 4.401 lei și 5.800 lei inclusiv, se indexează cu 3,9%, fără să depășească 5.981 lei;
  • între 5.801 lei și 7.200 lei inclusiv, se indexează cu 3,1%, fără să depășească 7.388 lei;
  • între 7.201 lei și 8.600 lei, se indexează cu 2,6%, fără să depășească 8.782 lei;
  • între 8.601 lei și 10.000 lei, se indexează cu 2,1%, fără să depășească 10.000 lei.

Pentru pensiile militare de stat stabilite începând cu data de 1 ianuarie 2018, cuantumurile brute se indexează suplimentar, din oficiu, astfel:

  • până la 3.000 lei inclusiv, se indexează cu 3,8%, fără să depășească 3.076 lei;
  • între 3.001 lei și 4.400 lei inclusiv, se indexează cu 2,5%, fără să depășească 4.485 lei;
  • între 4.401 lei și 5.800 lei inclusiv, se indexează cu 1,9%, fără să depășească 5.888 lei;
  • între 5.801 lei și 7.200 lei inclusiv, se indexează cu 1,5%, fără să depășească 7.295 lei;
  • între 7.201 lei și 8.600 lei, se indexează cu 1,3%, fără să depășească 8.687 lei;
  • între 8.601 lei și 10.000 lei, se indexează cu 1%, fără să depășească 10.000 lei.

Sporurile în sectorul bugetar se mențin, dar nu se plătesc ore suplimentare

Se mențin sporurile în sistemul bugetar, iar munca suplimentară va fi compensată cu timp liber.

Se continuă aplicarea unora dintre măsurile care vizează limitarea cheltuielilor aprobate în anii anteriori, astfel:

• menținerea în anul 2023 a cuantumului sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte din salariul brut lunar cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții;

• menținerea în anul 2023 a cuantumului indemnizației de hrană la nivelul stabilit pentru anul 2022;

• munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum și munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, se va compensa numai cu timp liber corespunzător;

• pentru personalul militar, polițiștii, polițiștii de penitenciare și personalul civil din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională care desfășoară activitate în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care nu se lucrează, se acordă drepturile prevăzute de legislația în vigoare în luna iunie 2017, asigurându-se astfel o continuare a măsurilor adoptate în acest sens începând cu anul 2014

Aceste drepturi urmează a se acorda în limita de 3% din suma soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional deţinut, gradaţiilor şi a soldelor de comandă/salariilor de comandă, la nivel de ordonator principal de credite.

În cazul polițiștilor de penitenciare, limita de 3% se stabileşte la nivelul bugetului centralizat al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;

• În anul 2023 se pot acorda premii pentru sportivii și colectivele tehnice care au obținut performanțe deosebite la acțiunile sportive internaționale și naționale oficiale, pentru elevii, studenții, cercetătorii și profesorii care au obținut distincții la olimpiadele internaționale și concursurile internaționale și naționale pe discipline de învățământ și pentru profesorii care i-au pregătit pe aceștia, cu încadrarea în alocarea bugetară;

Facilitatea celor 1.500 de lei pentru creșă sau grădiniță este suspendată în continuare

Facilitatea prin care contribuabilii care efectuau cheltuieli cu educaţia timpurie puteau să scadă din impozitul pe profit datorat cheltuielile cu educaţia timpurie, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil este suspendată în continuare.

Practic se prelungește suspendarea.

Pe perioada suspendării, cheltuielile pentru funcţionarea corespunzătoare a creşelor şi grădiniţelor aflate în administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli cu deductibilitate limitată (de natura celor prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015) şi intră sub incidenţa limitei de 5% stabilite pentru acestea, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.

200 lei netaxați la salariul minim și limita până la 4.000 de lei

Ordonanța prevede și implementarea măsurii privind 200 de lei din salariul minim ca sumă netaxabilă.

Regimul fiscal se aplică, începând cu veniturile lunii ianuarie 2023, în cazul persoanelor fizice care au salariul de încadrare, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.

Măsura se aplică pentru salariații care desfășoară activitate în baza contractelor individuale de muncă, încadrați cu normă întreagă, la locul unde se află funcția de bază pentru care venitul brut realizat din salarii pentru aceeași lună, nu depășește nivelul de 4.000 lei, inclusiv.

De precizat că la cum este formulată, cineva cu salariu de 3.100 lei în Revisal nu va putea beneficia de facilitate.

Salariu minim de 4.000 de lei în construcții

Așa cum știm, sectorul construcțiilor beneficiază de facilități în privința salariilor, adică nu plătesc impozit pe venit, contribuția la sănătate și, opțional, la Pilonul II de pensii.

Acum salariul este de 3.000 de lei, dar de la 1 ianuarie va urca la 4.000 de lei, pentru un program normal de lucru în medie de 165,333 ore pe lună, reprezentând în medie 24,194 lei/oră.

“În perioada 1 ianuarie 2023 – 31 decembrie 2028, pentru domeniul construcţiilor, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată va fi de minimum 4.000 lei lunar, fără a include indemnizaţiile, sporurile şi alte adaosuri, pentru un program normal de lucru în medie de 165,333 ore pe lună”, conform documentului.

Reamintim că facilitățile se aplică până la 10.000 de lei.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

„Obiecte însuflețite” – Expoziție de pictură semnată de elevii Liceului de Artă „Ștefan Luchian” din Botoșani

Publicat

Publicitate

Tinerii artiști ai Liceului de Artă „Ștefan Luchian” din Botoșani își expun creațiile în cadrul unei expoziții de pictură intitulată „Obiecte însuflețite”, organizată în perioada 1 – 14 aprilie 2025, la Galeriile „Colecția de Artă” din Botoșani.

Evenimentul are loc sub egida ediției a III-a a proiectului educațional „Student pentru o zi”, derulat în parteneriat cu Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Muzeul Județean Botoșani și Consiliul Județean Botoșani.

Lucrările expuse au fost realizate de elevii liceului botoșănean, sub îndrumarea profesorilor Genoveva Dolhescu, Adina Strugariu și Ciprian Andrușcă. Prin naturi statice pline de sensibilitate și expresivitate, aceștia propun o reinterpretare vizuală a obiectelor simple – flori, fructe sau vase – insuflându-le viață prin culoare, compoziție și formă.

Vernisajul expoziției va avea loc marți, 8 aprilie 2025, la ora 12:00, în prezența prof. univ. dr. Cristian Ungureanu, prorector al Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, care va susține prezentarea evenimentului.

„Obiecte însuflețite” este mai mult decât o simplă expoziție – este dovada că pasiunea pentru artă înflorește încă din anii de liceu, iar moștenirea artistică a marelui pictor Ștefan Luchian este dusă mai departe cu rafinament și emoție de noile generații de artiști botoșăneni, au transmis organizatorii într-un comunicat.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Clasa pregătitoare 2025–2026: Înscrierile încep pe 31 martie. Cine poate fi înscris și ce acte sunt necesare

Publicat

Publicitate

Încep înscrierile după ce Ministerul Educației a anunțat calendarul oficial pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, pentru anul școlar 2025–2026. Perioada de înscriere este cuprinsă între 31 martie și 6 mai 2025, timp în care părinții pot depune dosarele necesare la unitățile de învățământ dorite.

Pot fi înscriși în clasa pregătitoare copiii care împlinesc 6 ani până la data de 31 august 2025, inclusiv. De asemenea, pot fi înscriși și copiii care împlinesc această vârstă în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025, cu condiția să fi frecventat grădinița și să existe o recomandare emisă de instituția preșcolară.

Pentru completarea dosarului de înscriere, părinții trebuie să pregătească următoarele acte:

  • Cerere tip de înscriere, disponibilă la secretariatele școlilor sau online;
  • Actul de identitate al părinților/tutorelui legal, în original și copie;
  • Certificatul de naștere al copilului, în original și copie;
  • Recomandare pentru înscriere în clasa pregătitoare – acolo unde este cazul;
  • Hotărâre judecătorească definitivă privind custodia, în cazul părinților divorțați.

Reprezentanții unităților de învățământ vor oferi consiliere părinților care întâmpină dificultăți în completarea dosarelor sau în stabilirea eligibilității copilului pentru înscriere.

Înscrierea în clasa pregătitoare este un pas esențial în debutul parcursului școlar, iar respectarea calendarului și a cerințelor legale asigură un început organizat pentru toți copiii.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

S-a speriat etilotestul: Femeie reținută la Botoșani după ce a condus băută și a provocat un accident. Avea alcoolemie de 1,13 mg/l

Publicat

Publicitate

O femeie de 39 de ani, din municipiul Botoșani, a fost reținută pentru 24 de ore de polițiștii din cadrul Biroului Rutier, fiind cercetată pentru conducere sub influența alcoolului.

Potrivit anchetatorilor, aceasta ar fi condus un autoturism pe Calea Națională din Botoșani, în timp ce se afla sub influența băuturilor alcoolice. În trafic, nu ar fi acordat prioritate de trecere unui alt vehicul, intrând în coliziune cu acesta. Din fericire, în urma impactului au rezultat doar pagube materiale, fără victime.

Femeia a fost testată cu aparatul etilotest, rezultatul indicând o concentrație de 1,13 mg/l alcool pur în aerul expirat. De asemenea, există suspiciuni că aceasta ar fi consumat și substanțe psihoactive. Pentru confirmare, i-au fost recoltate probe biologice, iar rezultatele urmează să stabilească dacă a condus sub influența drogurilor.

Persoana în cauză a fost introdusă în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, urmând ca în cursul zilei de astăzi să fie prezentată în fața procurorilor, cu propuneri legale.

Citeste mai mult

Administratie

Începe perioada electorală pentru alegerile locale parțiale din 4 mai din Avrămeni și Coșula. Campania, din 19 aprilie

Publicat

Publicitate

Perioada electorală pentru alegerile locale parțiale care vor fi organizate în 4 mai pentru președintele Consiliului Județean Bihor și pentru primari din 19 localități din 14 județe începe astăzi, duminică, candidaturile urmând să fie depuse până pe 14 aprilie, iar campania va începe pe 19 aprilie, relatează agerpres.ro.

Două comune din județul Botoșani – Avrămeni și Coșula – vor organiza alegeri locale parțiale pentru funcția de primar, în data de 4 mai 2025, potrivit calendarului oficial anunțat de Autoritatea Electorală Permanentă.

Alegerile din județ fac parte dintr-un scrutin parțial mai amplu care vizează 19 localități din 14 județe, inclusiv alegerea noului președinte al Consiliului Județean Bihor, după demisia lui Ilie Bolojan în urma obținerii unui mandat de senator.

Autoritățile județene și locale din Botoșani sunt așteptate să organizeze procesul electoral cu respectarea tuturor normelor legale și procedurilor specifice unei runde parțiale de alegeri.

Principalele repere ale perioadei electorale pentru alegerile locale parțiale sunt:

* cel mai târziu la data de 31 martie are loc aducerea la cunoștința publică a datei ședinței pentru tragerea la sorți a judecătorilor în Biroul Electoral Județean (doar pentru județele Bihor, Botoșani, Caraș-Severin, Olt și Prahova)

Publicitate

* 8 aprilie – începerea perioadei de depunere a candidaturilor pentru funcția de primar

* 9 aprilie – începerea perioadei de depunere a candidaturilor pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Bihor

* 14 aprilie – încheierea perioadei de depunere a tuturor candidaturilor

* 19 aprilie – începerea campaniei electorale

* 20 aprilie – rămânerea definitivă a candidaturilor

* 21 aprilie – tragerea la sorți pentru stabilirea numărului de ordine de pe buletinele de vot

* 3 mai, ora 7:00 – încheierea campaniei electorale

* 4 mai, ora 7:00 începe votarea și se încheie la ora 21:00

* în cel mult 24 de ore de la încheierea votării, cel mai târziu la data de 5 mai – numărarea voturilor, încheierea proceselor verbale și întocmirea dosarelor cu rezultatele votării; predarea către biroul electoral de circumscripție
a dosarelor cuprinzând rezultatele votării în secție

* în termen de cel mult 24 de ore de la închiderea votării, cel mai târziu la data de 5 mai – formularea de cereri pentru anularea alegerilor într-o circumscripție electorală.

Un eventual al doilea tur de scrutin pentru președinția Consiliului Județean Bihor va fi pe 18 mai.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending