Anul 2022 a fost un an bun pentru autostrăzile care traversează Moldova, atât Autostrada Moldovei – A7 cât și Autostrada Unirii – A8, care leagă Moldova de Transilvania, făcând pași mari în evoluție.
Cătălin Urtoi, acum consilier al ministrului Transporturilor, dar care în ultimii 7 ani a fost implicat direct în mișcările de protest împotriva guvernelor care s-au perindat pe la București și care nu au mișcat un deget pentru autostrăzile din această zonă, a făcut o radiografie rece a ceea ce a însemnat anul 2022 pentru A7 și A8.
Iată unde eram în Ianuarie 2022, la prima ședință de progres din acest an de la CNAIR și unde suntem astăzi, Decembrie 2022, cu proiectele A7 și A8:
-
Podul de la Ungheni
– Ianuarie 2022 – Proiectul era blocat în etapa Acordului de Mediu și NU avea finanțare
– Decembrie 2022 – S-a finalizat Acordul de Mediu, iar în trimestrul I din 2023 va fi lansată licitația de Proiectare + Execuție.
A fost aprobată de către Comisia Europeană cererea de finanțare prin mecanismul de interconectare european.
-
Autostrada A7
Tronson Ploiești-Buzău
– Ianuarie 2022 – Ofertele depuse erau în evaluare la Comisia de Licitație.
– Decembrie 2022 – Loturile 1 și 2 sunt în execuție.
Lotul 3 este în licitație. În Februarie 2023 CNAIR va depune recurs la Curtea de Apel, iar dacă se câștigă, atunci se va semna contractul de execuție în Martie 2023.
-
Autostrada A7
Tronson Buzău-Focşani
– Ianuarie 2022 – Proiect Tehnic recepționat, Acord de Mediu obținut. Pe 10 Februarie s-a lansat licitația de execuție.
– Decembrie 2022 – Pe loturile 1 și 4 se lucrează. Pe loturile 2 și 3 au fost contestații, iar în acest moment sunt soluționate și se vor semna contractele de execuție în Ianuarie 2023.
-
Autostrada A7
Tronson Focșani-Bacău
– Ianuarie 2022 – SF-ul NU era finalizat. Acordul de Mediu NU era obținut. Proiectul Tehnic NU era finalizat.
Pe 3 August s-a lansat licitația de execuție.
– Decembrie 2022 – Au fost semnate contractele de execuție pe cele trei loturi, iar în Ianuarie 2023 vor începe lucrările.
-
Autostrada A7
Tronson Bacău-Pașcani
– Ianuarie 2022 – SF-ul NU era finalizat. Acordul de Mediu NU era obținut.
– Decembrie 2022 – Pe 27 Iulie 2022 s-a lansat licitația de execuție, iar astăzi avem desemnat constructorul pe cele trei loturi.
După perioada contestațiilor (10 zile) vom ști dacă se pot semna contractele.
-
Autostrada A7
Tronsonul Pașcani-Suceava și Suceava-Siret
– Ianuarie 2022 – era în faza de SF
– Decembrie 2022 – este în aceeași fază de SF .
Pentru aceste două tronsoane este obligatoriu ca până la 31 Decembrie 2023 să se finalizeze SF-ul și Acordul de Mediu!
-
Autostrada A8
Tronsonul Tg.Mureș – Tg.Neamț
Secțiunile I și III (capete finanțate prin PNRR)
– Ianuarie 2022 – Studiul de Fezabilitate NU era finalizat; Acordul de Mediu NU avea documentația finalizată; Certificatele de Urbanism NU erau obținute de la toate primăriile.
– Decembrie 2022 – Toată documentația finalizată; Aprobați Indicatorii tehnico-economici prin HG.
De ieri, 29 Decembrie 2022, documentația poate fi studiată pe SICAP și depuse ofertele de Proiectare + Execuție.
Această etapă se va încheia în 27 și 28 Februarie 2023.
-
Autostrada A8
Tronsonul Tg.Mureș-Tg.Neamț
Secțiunea II – secțiunea montană
– Ianuarie 2022 – SF- nefinalizat; Acordul de Mediu era în faza inițierii; Certificatele de Urbanism NU erau obținute de la toate primăriile; blocaje la nivelul documentației de expropieri; blocaje la nivelul Ocoalelor Silvice cu privire la evaluarea masei lemnoase.
– Decembrie 2022 – Documentația de mediu finalizată, cu dezbaterile publice încheiate și se așteaptă emiterea Acordului de Mediu până la sfârșitul lunii Ianuarie 2023.
SF-ul a fost depus și se așteaptă raportul Bei-Passa pentru ca în baza acestuia și a AM să se închidă contractul de SF.
Apoi se poate trece la etapele premergătoare lansării licitațiilor de Proiectare + Execuție pe această secțiune, în perioada Ianuarie – Aprilie 2023.
-
Autostrada A8
Tronsonul Tg.Neamț-Ungheni
– Ianuarie 2022 – Era în etapa de AMC 1, cu mari probleme la traseu pe zona Letcani-Ungheni
– Decembrie 2022 – S-a ajuns în etapa AMC 2, cu aceleași probleme de traseu pe Letcani-Ungheni, dar CNAIR și-a asumat oficial varianta 2 (linia albastră) pe Letcani-Ungheni, indiferent de poziția Jaspers.
În Ianuarie 2023 vor începe studiile geo și pe acest sector.
Pe sectorul Moţca-Leţcani studiilor geo sunt finalizate.
Aici suntem în întârziere pe termenul intermediar de predare a SF-ului, dar suntem în termenul contractual (Iunie 2023), care din păcate va fi depășit.
Este obligatoriu ca până în Decembrie 2023 SF-ul, Acordul de Mediu și Proiectul să fie finalizate, deoarece vorbim de o finanțare prin POIM care are ultimul termen 31 Decembrie 2023!
Acesta a fost anul 2022.
“Urmează anul 2023, când aceste proiecte vor trebui să intre într-o fază ireversibilă de realizare!
În perioada 2026-2030 vor trebui predate etapizat tronsoane din A7 și A8, iar din 2031 să circulam pe autostrada A7 de la Siret la București și pe A8 de la Ungheni la Tg. Mureș!
HaiCaSePoate!”, a precizat Cătălin Urtoi.
Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News