Connect with us

Eveniment

10 mai 2024 – Ziua Independenţei Naţionale a României

Publicat

Publicitate

La 10 mai 2024 este aniversată Ziua Independenţei Naţionale a României, în baza Legii nr. 189 din 8 iulie 2021, potrivit www.cdep.ro.

La data de 18 aprilie 2016, în Biroul Camerei Deputaţilor a fost prezentată de deputatul PNL Gigel Sorinel Ştirbu propunerea de proiect legislativ pentru marcarea, în fiecare an, la data de 10 mai a Zilei Independenţei Naţionale a României. În 22 decembrie 2016, Senatul a adoptat proiectul de lege destinat instituirii acestei zile. La 7 iunie 2021, s-a desfăşurat dezbaterea asupra proiectului de lege, în plenul Camerei Deputaţilor, for decizional, iar două zile mai târziu, la 9 iunie 2021, deputaţii au adoptat proiectul de lege cu 166 de voturi favorabile, 5 împotrivă şi 92 de abţineri, iar un deputat nu a votat, conform www.cdep.ro.

În motivarea proiectului de lege, iniţiatorii au subliniat faptul că este nevoie de ”restabilirea adevărului istoric şi reluarea tradiţiei istorice dintre anii 1866-1974, când era sărbătorită ziua de 10 mai drept Zi Naţională a României.” În plus, iniţiatorii fac trimitere la semnificaţiile datei de 10 mai, potrivit expunerii de motive: ”în 10 mai 1881, România a fost proclamată regat, cunoscând ulterior, timp de mai bine de jumătate de deceniu, o perioadă de prosperitate şi de progres economic şi social; în 10 mai 1866, prinţul Carol de Hohenzollern-Sigmaringen depunea jurământul în faţa Parlamentului Principatelor Unite; în 10 mai 1877, Senatul proclama independenţa statului român, când conducătorul statului român de la acea vreme, principele Carol I, a semnat proclamaţia ‘Independenţa absolută României’, conferindu-i astfel putere de lege”, indică www.cdep.ro.

Potrivit Articolului 2 (1), Parlamentul, Preşedintele României, Guvernul, celelalte autorităţi publice centrale, precum şi autorităţile administraţiei publice locale vor organiza manifestări cultural-artistice, cu ocazia sărbătoririi zilei prevăzute la Art. 1, respectiv Ziua Independenţei Naţionale a României. Fondurile necesare pentru organizarea manifestărilor prilejuite de sărbătorirea zilei de 10 mai pot fi asigurate din bugetele locale sau din bugetele autorităţilor publice centrale, precum şi ale instituţiilor publice, în limita alocaţiilor bugetare aprobate, conform textului legii.

Preşedintele României Klaus Iohannis a promulgat, prin Decretul nr. 811 din 8 iulie 2021, Legea nr. 189 privind sărbătorirea zilei de 10 mai ca Ziua Independenţei Naţionale a României. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 681/9 iulie 2021, potrivit portalului Camerei Deputaţilor – www.cdep.ro.

***

Publicitate

Războiul ruso-turc (1877-1878) a fost pecetluit prin Pacea de la San Stefano, încheiată între părţile combatante, statele din sud-estul continentului european nefiind invitate să participe la discuţii. Guvernul României a declarat tratatul ”lipsit de orice valoare obligatorie pentru România”, înaintând un memoriu diplomatic în problema basarabeană, conform volumului ”Istoria militară a românilor” (Editura Militară, Bucureşti, 1992).

În tratat se menţiona recunoaşterea independenţei României, Serbiei şi Muntenegrului, autonomia Bulgariei şi autonomia Bosniei şi Herţegovina, iar Imperiul Otoman urma să plătească Rusiei despăgubiri de război şi să cedeze patru regiuni din Caucaz.

Articolul 5 al tratatului preciza în dreptul României recunoaşterea independenţei: ”Sublima Poartă recunoaşte independenţa României şi, (…) până la încheierea unui tratat direct între Turcia şi România, supuşii români se vor bucura de toate drepturile asigurate supuşilor celorlalte puteri europene”, potrivit volumului ”Texte şi Documente privind Istoria Modernă a Românilor 1774-1918” (coord: Iulian Oncescu, Târgovişte, Editura Cetatea de Scaun, 2011). În dezacord cu prevederile Convenţiei semnate în aprilie 1877 de Rusia cu guvernul român, de această dată Rusia impunea statului român retrocedarea judeţelor Cahul, Ismail, Bolgrad din sudul Basarabiei, care fuseseră restituite anterior către Bucureşti prin Congresul de la Paris din 1856, indică volumul ”O Istorie Sinceră a Poporului Român” (Bucureşti, Univers Enciclopedic Gold, 2008). Protestele guvernului român nu au fost luate în seamă de guvernul rus; în jurul Bucureştiului au fost trimise două comandamente de cazaci, iar armata română s-a concentrat în Oltenia, menţionează ”Istoria militară a românilor”. Pe acest fond, România s-a alăturat celorlalte puteri europene şi a cerut anularea Tratatului preliminar de la San Stefano.

Monarhia austro-ungară şi Anglia, alături de Franţa şi Germania, au cerut organizarea unui congres internaţional care să abordeze situaţia apărută în Europa, după înfrângerea Imperiului Otoman. Astfel, s-a stabilit organizarea Congresului de la Berlin. Această reuniune, alături de Congresul de la Viena (1814) şi Congresul de la Paris (1856), se înscria în linia marilor conferinţe internaţionale ale secolului al XIX-lea, care prin măsurile adoptate aveau să îşi pună amprenta asupra continentului european. Întâlnirea celor şapte mari puteri (Austro-Ungaria, Franţa, Germania, Anglia, Italia, Rusia şi Imperiul Otoman) la congresul de la Berlin urmărea în primul rând revizuirea înţelegerilor de la San Stefano, care nemulţumeau celelalte puteri continentale şi Anglia, potrivit ”European Diplomacy in Crisis. Lessons From the Congress of Berlin of 1878”, autor Nina Markovic Khaze, în lucrarea ”Reform, Revolution and Crisis in Europe” (Routledge, 2019).

Marile puteri europene au organizat congresul de pace de la Berlin, gazdă fiind cancelarul Otto von Bismarck, sub forma unor sesiuni de lucru destinate problemelor majore ale continentului apărute în urma acestui conflict şi a semnării păcii de la San Stefano, care a generat şi mai mult interes din partea statelor europene pentru o reglementare internaţională prin negociere a rezultatelor războiului. Toate marile puteri aveau interese în Balcani, iar jocul de întâietate dintre acestea le obligau la negocierea unor înţelegeri acceptate, fără să invite în cadrul discuţiilor în calitate de state părţi şi naţiunile mici care au fost cobeligerante. Cancelarul Otto von Bismarck conducea lucrările, iar în situaţia în care apărea un blocaj pe o anumită temă, delegaţiile se retrăgeau pentru o negociere directă, urmând ca lucrările să fie reluate după obţinerea unui consens, conform lucrării ”Războiul pentru Independenţa României în context european (1875-1878)” (autor Nicolae Ciachir, Bucureşti, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1977). Ministrul afacerilor străine Mihail Kogălniceanu a transmis o notă circulară la 16/28 martie 1878 agenţilor diplomatici români din străinătate, cerându-le acestora să protesteze faţă de hotărârile Tratatului de la San Stefano, indică sursa citată. Pentru o susţinere comună a cauzei, agentul diplomatic român la Belgrad a cerut demersuri conjugate alături de guvernul sârb la viitorul congres de pace de la Berlin. În 30 martie 1878, Kogălniceanu cerea, într-o notă trimisă în străinătate reprezentanţilor români, să facă toate demersurile necesare pentru obţinerea posibilităţii ca delegaţia română să îşi susţină cauza la Berlin în cadrul lucrărilor reuniunii.

Marile puteri urmăreau adjudecarea unei cât mai mari influenţe în Balcani pe spaţiul dominat anterior de Imperiul Otoman, dar în acelaşi timp nutreau ca niciuna dintre ele să nu obţină o întâietate strategică avantajoasă care să îi confere o poziţie prea dominantă în viitor. Anglia a ţesut o serie de acorduri cu Rusia, la 30 mai 1878, şi cu Austro-Ungaria, la 6 iunie 1878, şi milita activ pentru îndepărtarea influenţei sporite a Rusiei din Bulgaria şi trasarea graniţelor acestui stat cât mai departe de Constantinopol. Ministrul Mihail Kogălniceanu, la 22 mai 1878, a cerut marilor puteri posibilitatea ca delegaţia României să fie parte la lucrările reuniunii, însă delegaţiei române i s-a aprobat doar participarea cu vot consultativ la şedinţele în care erau abordate chestiunile de interes pentru guvernul de la Bucureşti. S-a acceptat astfel primirea delegaţiei române pentru citirea documentului în vederea susţinerii cauzei României. Diplomatul sârb Jovan Ristic, aflat la Berlin pentru susţinerea cauzei poporului sârb, sintetiza natura Congresului de la Berlin: ”marile puteri caută să profite cât mai mult pe seama celor mici, iar cele puternice pe seama celor slabe”, conform volumului ”Războiul pentru Independenţa României în context european (1875-1878)”.

Delegaţia României aducea ca argument hotărâtor aportul militar al armatei române la războiul ruso-turc, însă, cu excepţia Franţei, care a susţinut timid acest punct de vedere al participării delegaţiei României, dar s-a lovit de opoziţia clară a Rusiei în această problemă, restul marilor puteri s-au opus vehement sau au tratat firav acest deziderat. În context, s-a oferit reprezentanţilor trimişi ai României posibilitatea susţinerii în plenul congresului, la 19 iunie 1878, a unui document memoriu care să transmită public poziţia guvernului de la Bucureşti. Pentru întărirea poziţiei României, delegaţia română i-a înaintat şi lui Otto von Bismarck un memoriu în care erau specificate revendicările guvernului român: nicio parte din teritoriul în fiinţă să nu fie desprinsă de România; teritoriul să nu fie supus unui drept de trecere în profitul armatelor ruseşti; România, în baza titlurilor ei seculare, să reintre în posesiunea gurilor Dunării; independenţa să fie consfinţită în mod definitiv şi teritoriul să fie neutralizat; să primească despăgubiri de război proporţional cu forţele militare puse în luptă. Primul ministru Ion C. Brătianu şi ministrul afacerilor străine Mihail Kogălniceanu au refuzat orice declaraţie de supunere faţă de hotărârile Congresului care ar fi putut viza ştirbirea integrităţii şi suveranităţii naţionale, potrivit volumului ”Istoria militară a românilor” (Bucureşti, Editura Militară, 1992).

Lucrările congresului nu s-au concentrat prea mult asupra problemei româneşti; toate statele participante au fost de acord cu recunoaşterea independenţei României, inclusiv Turcia, însă au fost puse câteva condiţii: înlăturarea discriminărilor confesionale (prevederile Articolului 44 din tratat) şi cedarea către Rusia a porţiunii teritoriului celor trei judeţe din Basarabia, Cahul, Bolgrad şi Ismail, iar în schimbul acestui teritoriu Dobrogea şi gurile Dunării reveneau României (prevederile Articolelor 45 şi 46). Reprezentantul Angliei a cerut ca judeţele să rămână la România, dar delegatul rus Gorceakov l-a apostrofat imediat pe lordul Beaconsfield. Bismarck a subliniat că în această chestiune nu trebuie supărat ţarul, iar reprezentanţii Italiei şi Austro-Ungariei, Cort şi Andrassy, au precizat că s-a procedat dur cu România şi că trebuie să i se dea compensaţii. Pentru a nu intra în contrapondere cu punctul de vedere al delegaţiei Rusiei, delegaţia Franţei nu a susţinut în această speţă România, dar, ca să nu fie afectată popularitatea sa în rândul românilor, a cerut ca Dobrogea să se întindă dincolo de Silistra până la Cavarna. Această poziţie a fost susţinută de reprezentantul Italiei, Corti. După ce delegaţia României a părăsit Berlinul, ca urmare a poziţiilor exprimate de reprezentanţii marilor puteri, delegatul guvernului sârb Jovan Ristic a susţinut şi cauza României alături de cea a Serbiei în problema capitalizării tributului. Ristic arăta că cele două state nu au venit la Berlin pentru răscumpărarea independenţei, întrucât aceasta a fost câştigată prin luptă pe câmpul de război, iar hotărârile congresului, dacă încalcă interesele statelor mici, vor fi iluzorii, chiar dacă sunt adoptate de marile puteri, conform ”Războiul pentru Independenţa României în context european (1875-1878)”. Jovan Ristic menţiona că în discuţiile purtate cu diverşi delegaţi, rusul Şuvalov, Waddington al Franţei sau Corti al Italiei, toţi aceştia au apreciat elogiind eroismul românilor; soldaţii români s-au comportat strălucit pe câmpul de luptă, cucerind o serie de redute la Plevna.

În ziua semnării tratatului de la Berlin, la 1/13 iulie 1878, ministrul Mihail Kogălniceanu a transmis o circulară agenţilor diplomatici acreditaţi în străinătate în care stipula faptul că, ”în urma recunoaşterii de către marile puteri a absolutei sale suveranităţi, România trebuie să-şi recapete de acum încolo legăturile sale internaţionale”. Pe bază de reciprocitate, România transforma agenţiile sale diplomatice din străinătate în legaţii, conduse de miniştri extraordinari şi miniştri plenipotenţiari. Rusia, Austro-Ungaria şi Turcia au recunoscut imediat şi fără condiţii independenţa de stat a României, Italia – în anul 1879, însă Franţa, Anglia şi Germania au recunoscut independenţa statului român în 1880, condiţionând-o de acceptarea unor tranzacţii economice împovărătoare. Congresul de pace de la Berlin a consfinţit recunoaşterea internaţională a independenţei de stat a României, urmare a contribuţiei militare decisive şi a jertfei armatei române la operaţiunile războiului ruso-turc.

Consecinţele pe termen scurt ale hotărârilor de la Berlin au dus la recunoaşterea independenţei unor state şi la modificări de graniţe, la intrarea altor state sub protectoratul unor mari puteri, iar pe termen lung implicaţiile generate au influenţat organizarea teritorială în Europa de Sud-Est şi au sădit germenii care aveau să conducă, alături de alţi factori, la declanşarea Primului Război Mondial, indică lucrarea ”European Diplomacy in Crisis. Lessons From the Congress of Berlin of 1878”, autor Nina Markovic Khaze, în volumul ”Reform, Revolution and Crisis in Europe” (Routledge, 2019). AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pompieri botoșăneni printre campionii excelenței și curajului! Au fost premiați în cadrul „Galei celor mai buni sportivi”

Publicat

Publicitate

Astăzi, în cadrul „Galei celor mai buni sportivi”, am sărbătorit pompierii militari care ne-au făcut mândri prin performanțele lor remarcabile în diverse competiții:

concursuri profesionale – excelență și pregătire în intervenții tactice. Aceste competiții includ probe practice și teoretice care testează abilitățile specifice ale pompierilor, precum intervențiile în situații de urgență sau manevrele de salvare.
– „Cel mai puternic pompier” – plt. adj. șef Eugen – Paul Dohotaru, sld. Tudorel Ioan Bunduc, sld. Elvis Gabriel Cazacu
„Scări pe toacă” – plt. adj. șef Adrian Șovan, sld. Gabriel Condur, sld. Gabriel Gheorghiu
„Concursurile Serviciilor Profesioniste pentru situații de urgență” – Lotul reprezentativ al ISU Botoșani: Căpitan Adrian Gabriel Loluță, plutonier adjutant Sobariu Dorin, plutonier adjutant șef Dutcovschi Doru, plutonier adjutant Honciuc Ionuț, plutonier Ochian Andrei, sergent major Baltag Andrei, soldat Dascălu Bogdan, soldat Roman Andrei, soldat Silion Cosmin, soldat Dutcovschi Eusebiu, soldat Amariei Răzvan
alpinism – curaj și stăpânire de sine în cele mai dificile condiții

concursuri naționale și internaționale: plt. adj. șef Ionuț Honciuc
atletism – demonstrând forță și rezistență pe pistele de concurs.

atletism, săritură în lungime și badminton –
plt. adj. șef Doru Dutcovschi, plt. adj. Cristina Mihai, sg. maj. Andrei Baltag, sld. Răzvan Amariei

șah – unde strategia și concentrarea au fost cheia succesului.
plt.adj. Ovidiu Țurcanu
fotbal și minifotbal – spirit de echipă și fairplay la superlativ.

Lotul de minifotbal al ISU Botoșani – plutonier adjutant șef Gabriel Ciubotaru; plutonier adjutant Leonard Orășanu; plutonier adjutant Alin Agavriloaie; plutonier major Adian Drăgan; plutonier major Laurențiu Boteanu; plutonier major Cătălin Huștiuc; plutonier major Ovidiu Pavel; soldat Alexandru Arcip; soldat Robert Baltariu; soldat Gabriel Apostol; soldat Bogdan Melinte; soldat Gabriel Condre; căpitan Adrian – Gabriel Loluță – șef de lot; profesor Cristian Frumuz – antrenor;
Lotul de minifotbal Old Boys +40 ani – plt. adj. șef Gabriel Ciubotaru, plt. adj. Leonard Orășanu, plt. adj. Alin Agavriloaie, plt. adj. Cristi Străteanu, plt. adj. șef Doru Dutcovschi, plt. adj. șef Silviu Pascaru, plt. adj. George Burlacu și plt. adj. Răzvan Ionuț Burac
pescuit – răbdare și perseverență în cele mai relaxante provocări.
plt. adj. Cristi Strateanu, plt. adj. Mihai Asavei, plt. adj. Oliver Codău, plt. adj. Dorin Sobariu, plt.adj. Vlad Grigoruță și sg.maj. Cezar Toma

Publicitate

tenis de masă- precizie, rapiditate, rezistență fizică și psihică.
Plt. Andrei Puiu și Andrei Ochian.
Sg.maj. Andrei Baltag a fost desemnat sportivul anului 2024 A.S.P.R.

Premierea anuală a pompierilor militari care s-au remarcat la diferite concursuri naționale și internaționale este un eveniment important ce recunoaște excelența, dedicarea și profesionalismul acestora, fiind organizată de Asociația Sportivă a Pompierilor din România din cadrul ISU Botoșani.

„Felicitări tuturor pentru munca, dedicarea și rezultatele extraordinare! Sunteți adevărați ambasadori ai valorilor noastre”, le-au transmis colegii.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Anul trecut, comisarii Gărzii de Mediu Botoșani au întreprins peste 60 de controale pentru a verifica nivelul poluării industria

Publicat

Publicitate
Având în vedere monitorizarea Comisiei Europene pentru neîndeplinirea obligațiilor României față de prevederile Directivei privind valorile-limită pentru dioxidul de sulf, dioxidul de azot și oxizii de azot, pulberile în suspensie și plumbul din aerul înconjurător echipe de comisari din cadrul Comisariatului Județean Botoșani au desfășurat în perioada ianuarie –decembrie 2024 un număr de 63 acțiuni de inspecție și control pentru îmbunătățirea calității aerului și controlul poluării industriale pe amplasamente:
-unde s-au înregistrat arderi necontrolate de deșeuri, incendii de vegetație, incendii la unități economice în activitate cât și la cele inactive, incendii care au putut determina schimbări ale caracteristicilor componentei de mediu aer;
– șantierele de constructii, în cadrul cărora s-au urmărit respectarea condițiilor din actele de reglementare, existența instalațiilor de spălare a autocamioanelor, modul de gestionare a deșeurilor rezultate din activitatea de construcții, existența mijloacelor de protecție împotriva degajărilor de pulberi sedimentabile;
-unde s-au înregistrat petiții care semnalează aspecte privind disconfort olfactiv, zgomot şi vibraţii, generate de activități cu impact de mediu, în conformitate cu atribuțiile GNM;
– pentru verificarea măsurilor de conservare, ameliorare și extinderea spațiilor verzi publice.
Pentru neconformitățile constatate s-au stabilit în sarcina persoanelor fizice și juridice responsabile măsuri cu termen în vederea remedierii acestora și s-au aplicat 23 sancțiuni principale: 12 avertismente și 11 amenzi în valoare totală de 415000 lei.
Pentru faptele ce constituie infracțiuni prevazute de OUG 92/2021, art.66, alin (1), lit.e, lit.f și lit.g, OUG 57/2007, art.52, alin(1) lit d, OUG 195/2005, art.98, alin(1), lit.a, respectiv: incendierea/îngroparea/eliminarea deșeurilor în afara spațiilor autorizate, arderea miriștilor, stufului, tufarișurilor și vegetației ierboase din ariile protejate au fost înaintate organelor de cercetare penală 9 sesizări.
Agenția pentru Protecția Mediului Botoșani realizează monitorizarea calității aerului în conformitate cu prevederile Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător prin intermediul celor două stații de monitorizare din municipiul Botoșani:
– stația BT1 de tip fond urban, amplasată în B-dul Mihai Eminescu 44
– stația BT2 de tip trafic, amplasată în Catea Națională 90
În anul 2024 au fost înregistrate în total:
– la stația BT1 de tip fond urban:13-depășiri ale VL (valoare limită) zilnică a concentrației PM10, din 35 maxime permise anual;
– la stația BT2 de tip trafic, (în 2 luni de funcționare): 5 depășiri ale VL (valoare limită) zilnică a concentrației PM10, din 35 maxime permise anual;
Sursele de emisii pentru PM10 identificate ca fiind responsabile pentru aceste depășiri sunt: traficul rutier care emite particule și antrenează particulele depuse pe calea de rulare, încălzirea rezidențială specifică sezonului rece.
Condițiile meteorologice din zilele cu depășiri au favorizat acumularea poluantului în apropierea solului, dispesia fiind redusă din cauza vitezelor mici ale vântului și/sau perioade de calm atmosferic, temperaturilor scăzute ale aerului, presiunii atmosferice scăzute, valori ridicate ale umidității atmosferice, ceață.

Citeste mai mult

Economie

Actualizarea codurilor CAEN: Care sunt pașii de urmat și cum se completează cererea la ONRC

Publicat

Publicitate

Actualizarea codurilor CAEN: Codurile CAEN ale firmelor se schimbă din 2025, pentru a se alinia mai bine cu realitățile economice actuale și standardele internaționale. Noile reguli introduc clasificarea CAEN Rev. 3, potrivit alba24.ro.

Firmele nou înființate vor folosi direct aceste coduri, iar cele deja existente le vor actualiza treptat, atunci când depun documente la ONRC.

Acest proces urmărește o mai bună aliniere a activităților economice la cerințele moderne.

Actualizarea se face la ONRC, prin portal online, ghișeu sau poștă, cu ajutorul formularelor formularele dedicate. Documentele trebuie să respecte noile coduri CAEN, potrivit termene.ro.

ONRC emite gratuit certificatele actualizate, iar ghidurile detaliate sunt disponibile pe www.onrc.ro.

PFA pot avea maximum 5 clase CAEN, iar întreprinderile individuale, maximum 10. Cererile depuse până la 31 decembrie 2024 vor fi soluționate conform CAEN Rev. 2, dar va fi nevoie de o cerere nouă pentru a se actualiza la CAEN Rev. 3.

Publicitate

Structura CAEN Rev. 3 și tabelul de corespondență pot fi consultate pe site-ul INS, anunță termene.ro.

Pașii prin care se face trecerea la noile coduri CAEN

  • Firmele noi: Începând din 2025, toate firmele nou-înregistrate trebuie să utilizeze direct codurile CAEN Rev. 3.
  • Firmele existente: Vor trece la noile coduri treptat, fie la inițiativa lor, fie când depun alte documente la ONRC.
  • Actualizări fără modificări majore: Firmele nu trebuie să prezinte acte constitutive actualizate sau alte documente suplimentare dacă doar își actualizează codurile CAEN.

PFAII și IF vor completa un formular specific pentru actualizarea obiectului de activitate.

Cum actualizezi codurile CAEN la ONRC

Depunerea cererii

  • Firme: Folosesc formularul;
  • PFA, II și IF: Folosesc formularul;
  • Cererea poate fi depusă online, la ghișeu sau prin poștă/curier.

Ce trebuie să conțină cererea

  • Bifarea actualizării codurilor CAEN în secțiunea dedicată;
  • Alte mențiuni, dacă este cazul, cu documentele necesare.

Documente necesare

  • Dovada împuternicirii, dacă o altă persoană face cererea;
  • Documentele trebuie să fie întocmite conform CAEN Rev. 3 (ghiduri disponibile pe www.onrc.ro).

Aspecte importante

  • Actualizarea poate implica detalii sau modificări în clasele CAEN, conform tabelului de corespondență;
  • PFA pot avea maximum 5 clase CAEN, iar II maximum 10, conform OUG nr. 44/2008;
  • Cererile depuse până la 31 decembrie 2024 vor fi soluționate conform CAEN Rev. 2, dar trecerea la CAEN Rev. 3 va necesita o nouă cerere.

Eliberarea certificatelor

  • Certificatele de înregistrare actualizate sunt emise gratuit;
  • Cele vechi rămân valabile până la actualizare.

Resurse suplimentare

  • Structura CAEN Rev. 3 și tabelul de corespondență sunt disponibile pe site-ul INS: https://insse.ro/cms/ro/caen.

Actualizarea codurilor CAEN: Cum trebuie completată cererea

Pentru firme se completează secțiunea „Actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev. 3” din formular, fără alte documente suplimentare decât dovada împuternicirii, dacă este cazul. Dacă se solicită și alte mențiuni, acestea trebuie specificate în cerere.

PFA, II, IF se completează secțiunea „Actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev. 3”. Alte mențiuni pot fi incluse în formular, dacă este cazul.

Citeste mai mult

Eveniment

„Schema 1800”, metoda care face ravagii pe WhatsApp

Publicat

Publicitate

Conturi de WhatsApp sparte: O nouă fraudă online circulă pe WhatsApp, prin care infractorii cer bani sub pretextul unei urgențe. Victimele primesc mesaje credibile de la contacte de încredere. În realitate, conturile acestora au fost, sparte în prealabil, scrie alba24.ro.

Hoții trimit mesaje care par autentice și solicită ajutor financiar pentru situații urgente.

Infractorii care sparg conturile oamenilor, cer apoi bani sub diverse pretexte, prin aplicația Revolut.

Aceștia se pot da drept prieteni, rude, sau chiar angajatori, iar victimele sunt induse în eroare să transfere bani fără să își dea seama că sunt înșelate.

Ce spune Poliția Română
Poliția Română a declarat că astfel de scheme evoluează constant, iar plângerile sunt trimise către omologii din țară, la fiecare secție și unitate.

Pe măsură ce sunt raportate cazuri, autoritățile pot obține o statistica sau cel puțin o idee despre modul de operare al infractorilor.

Publicitate

Citește și WhatsApp a remediat o eroare ce permitea salvare de conținut. Măsură pentru protejarea confidențialității utilizatorilor

Poliția a menționat că va oferi un răspuns privind numărul total de cazuri după centralizarea acestora.

Cele mai frecvente tipuri de fraude pe WhatsApp
Frauda cu prieteni și rude – Infractorii se dau drept prieteni sau membri ai familiei și cer bani urgent. Aceștia spun că au nevoie de ajutor și  uneori pretind că și-au pierdut telefonul și nu pot contacta altcineva.

Frauda cu numărul greșit – Atacatorii te contactează și pretind că sunt altcineva. Ei încearcă să afle informații personale sau să îți promoveze oportunități false de investiții.

Câștiguri false la loterie și premii – Hoții îți trimit mesaje în care îți spun că ai câștigat un premiu sau un produs gratuit. Te fac să accesezi un link care cere date personale sau plăți pentru a „revendica premiul”.

Scamul cu asistența tehnică WhatsApp – Atacatorii se dau drept suport tehnic WhatsApp și cer informații personale, cum ar fi coduri de verificare sau date de pe carduri, pentru a-ți accesa contul.

Frauda cu angajare falsă – Infractorii îți promit un loc de muncă avantajos, fără ca tu să fi aplicat vreodată. Îți oferă „sarciuni ușor de făcut” pentru bani într-un mod rapid, iar apoi cer plăți sau informații personale.

Un bărbat din București a pierdut 1.800 de lei
Un bărbat din București a povestit pentru hotnews.ro cum a fost înșelat să transfere 1.800 de lei într-un cont Revolut din străinătate. Acesta a primit un mesaj pe WhatsApp de la o prietenă apropiată, care i-a cerut un împrumut.

Bărbatul a primit miercuri seara un mesaj pe WhatsApp de la o prietenă veche, care i-a cerut un împrumut urgent. Fără să verifice, pentru că era la muncă, acesta i-a transferat 1.800 de lei într-un cont Revolut pe care i l-a trimis.

Prietena i-a spus că își avea contul blocat și că trebuie să trimită banii într-un alt cont. După ce i-a trimis banii, i-a cerut și un screenshot ca dovadă. Apoi, bărbatul a descoperit că contul prietenei fusese spart și că fusese înșelat.

Bărbatul spune că nu mai speră să recupereze banii, dar nu vrea ca alți oameni să fie păcăliți. El a observat că schema este deja foarte răspândită.

La secțiile de poliție unde a fost, când întreba de biroul de fraudă financiară, polițiștii îl întrebau direct „1.800 de lei?!”, semn că au primit și alte plângeri.

De asemenea, știe și de o prietenă din Cluj căreia i-a fost spart contul și care a primit același mesaj.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending