Connect with us

Eveniment

1 iunie: Ziua Internațională a Copilului. Scurtă istorie. Cum era să fii copil în absența jucăriilor, tabletelor și televiziunii

Publicat

Publicitate

1 iunie: Ziua Internațională a Copilului este sărbătorită la nivel mondial și este dedicată promovării bunăstării și drepturilor copiilor.

Această zi este un prilej de a atrage atenția asupra problemelor cu care se confruntă copiii din întreaga lume și de a celebra copilăria.

Ziua Internațională a Copilului a fost stabilită pentru prima dată în 1925, în timpul Conferinței Mondiale pentru Protejarea și Bunăstarea Copilului de la Geneva.

În 1954, Adunarea Generală a ONU a recomandat tuturor țărilor să introducă o Zi a Copilului pentru a promova schimburile internaționale și pentru a conștientiza problemele copiilor din întreaga lume.

Ziua Copilului este o ocazie de a sublinia importanța accesului la educație de calitate și la servicii de sănătate pentru toți copiii.

Publicitate

De asemenea, se pune accent pe protejarea copiilor împotriva abuzurilor, neglijenței și exploatării.

Această zi este folosită și pentru a promova egalitatea de șanse pentru toți copiii, indiferent de sex, rasă, religie sau statut socio-economic.

Este un moment pentru a pleda pentru incluziunea copiilor cu dizabilități și a celor din medii defavorizate.

Adoptată de Adunarea Generală a ONU în 1989, această convenție este un instrument esențial în protejarea și promovarea drepturilor copiilor la nivel global.

Ea stabilește o gamă largă de drepturi, inclusiv dreptul la viață, educație, joacă și protecție împotriva exploatării și abuzului.

Percepțiile despre copilărie variază foarte mult în funcție de geografie, cultură și timp, dar toate societățile moderne au tendința de a-și proteja copiii.

Dar nu a fost tot timpul așa. Din preistorie, în Evul Mediu și până la generațiile moderne, statutul copilului a suferit modificări dramatice.

”Copilăria, ca și familia, ne spune Phillippe Aries într-un studiu celebru, este un sentiment recent în Europa.

Considerat în epoca medievală ca un lucru mic și fragil, fără suflet și chip, un res nullias – mortalitatea infantilă era pe atunci foarte ridicată – copilul nu accede la umanitate decât foarte târziu. El trăia până atunci într-o stare de promiscuitate totală care astăzi ne-as candaliza.

Va trebui să vină secolul al XVII-lea pentru ca, odată cu mișcarea de școlarizare inaugurată de ordinele religioase, să înceapă în clasele înstărite considerearea separată a copilăriei și nașterea familiei ca loc de intimitate și afecțiuni private” – Pascal Bruckner – Tentația inocenței.

Cum era să fii copil în antichitate, de exemplu – în absența jucăriilor, tabletelor și televiziunii?

Cercetătorii au putut trage o serie de concluzii despre acest lucru, după descoperirea în Namibia, chiar la sud de Walvis Bay, a unor urme de picior aparținând unor copii.

Din punct de vedere arheologic, urmele erau tinere, datând doar cu aproximativ 1.500 de ani în urmă.

Au fost făcute de un grup mic de copii care mergeau pe o suprafață de noroi uscat după o turmă de oi sau capre.

Unele dintre aceste urme au fost ale unor copii de până la trei ani în compania copiilor puțin mai mari și, probabil, a adolescenților tineri, scrie G4Media.ro.

Aceste urme de picior sunt ale unor copii care se jucau: ocazional se remarcă sărituri și piruete.

De asemenea, ele mai arată că cei mici aveau în grijă o turmă de animele, contribuind la bunăstarea familiei și învățând din mers, de mici, acest lucru.

Alte urme, cu mult mai vechi, au fost descoperite în sudul Etiopiei de mai mulți cercetători de la Università di Roma „La Sapienza”.

Potrivit Theconversation.com, urmele copiilor au fost realizate probabil de specia dispărută Homo heidelbergensis (în urmă cu 600.000 până la 200.000 de ani).

Pe lângă urmele celor mici, au fost descoperite și amprente ale adulților și un mare număr de urme de animale, toate adunate în jurul unor mici bazine noroioase.

Unelte din piatră și rămășițele măcelărite ale unui hipopotam au fost de asemenea găsite la fața locului, semn că cei mici au participat la acțiune.

Acest ansamblu de urme a fost acoperit de un flux de cenușă dintr-un vulcan din apropiere, datat în urmă cu 700.000 de ani. Fluxul de cenușă a fost depus la scurt timp după lăsarea urmelor, deși nu știm exact cât de curând după aceea.

Urmele nu sunt la fel de anatomice distincte ca cele din Namibia, dar sunt mai mici și pot fi făcute de copii de până la unul sau doi ani, stând în noroi în timp ce părinții și frații mai mari își continuau măcelărirea hipopotamului.

Descoperirile creează o perspectivă unică asupra lumii unui copil cu mult timp în urmă. În mod clar, nu erau lăsați acasă în timpul sarcinilor zilnice, ci erau duși alături de adulți, la toate activitățile.

1 iunie, Ziua Copilului: Cum era să fii copil în Evul Mediu

Situația era oarecum similară și în Evul Mediu: atunci copiii erau considerați „mici adulți”. În perioada medievală, copiii au învățat să contribuie la bunăstarea familiei la o vârstă fragedă.

Majoritatea gospodăriilor trebuia să își producă singure hrana, iar copiii au devenit o parte importantă a mecanismului de producție.

Lucrau în grădină, aveau grijă de frații mai mici și în general făceau lucrurile mai ușoare din gospodărie.

Istoricul Liviu Zgârciu spune că obiceiul de a folosi copiii la munci grele s-a păstrat în România până târziu.

Spre exemplu, în anii 30 ai scolului trecut, copiii erau frecvent utilizați la o muncă foarte grea: exploatarea aurului.

”Există fotografii și documente care arată că în 1937, de exemplu, copiii intrau în galeriile de la Roșia Montană și cărau cu spatele minereu. Aveau 10-12 ani. Ei fiind mici, intrau mai ușor pe galerii” spune Zgârciu.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Calendarul înscrierilor la creșă și grădiniță pentru 2025-2026, APROBAT de Ministerul Educației. Când se pot depune cererile

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a stabilit calendarul oficial pentru înscrierile în învățământul antepreșcolar și preșcolar în anul școlar 2025-2026. Reînscrierile vor începe pe 19 mai, iar înscrierile noi se vor desfășura începând cu 26 mai. Conform reglementărilor ministeriale, în grupele antepreșcolare (creșe) pot fi înscriși copiii cu vârste cuprinse între 3 luni și 3 ani, în funcție de locurile disponibile rămase după finalizarea etapelor de reînscriere, relatează alba24.ro.

În grupele de nivel preșcolar (grădiniță) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

În cererile-tip de înscriere părinții pot trece trei opțiuni, în ordinea preferințelor. Cererea se depune la unitatea de învățământ aleasă ca primă opțiune.

Grupa mare și grupa mijlocie fac parte din învățământul obligatoriu. Înscrierea la grădiniță se va face acordându-se prioritate cuprinderii în grădinițe a copiilor de 4 și 5 ani.

Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ au obligația de a asigura permanent informarea și consilierea părinților referitor la înscrierea copiilor în unități de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare.

Înscrieri la creșă și grădiniță 2025 – calendar

Etapa de reînscrieri

19-23 mai: sunt reînscriși, pentru anul școlar următor, copiii care frecventează unitatea de învățământ în anul școlar curent, ca urmare a exprimării acestei opțiuni printr-o cerere scrisă

Publicitate

Pentru unitățile de învățământ care au și grupe de nivel antepreșcolar, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi reînscriși în grupa mică de la grădiniță. Reînscrierea se face în limita locurilor disponibile și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru

23 mai: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere, după finalizarea etapei de reînscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa I de înscrieri

26 mai – 13 iunie: înscrieri în baza celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri

26-30 mai; depunerea cererilor

2-4 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

6-10 iunie: procesare cereri faza doua – a doua opțiune

11-12 iunie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

13 iunie: afișarea rezultatului și numărului locurilor libere rămase după prima etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa a II-a de înscrieri

16 iunie 7 iulie: înscrierea copiilor pe locurile libere rămase în urma primei etape, pe baza celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere, astfel:

16-20 iunie: depunere cereri

24-26 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

30 iunie – 2 iulie: procesare cereri faza a doua – a doua opțiune

3-4 iulie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

7 iulie: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025. Etapa de ajustări

18-28 august: înscrierea pe locurile libere în baa solicitărilor părinților depuse la ISJ a copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape.

Pot fi înscriși, în această etapă:

  • copiii nerepartizați în cele două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani
  • copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși, ca urmare a avizul negativ CJRAE
  • copiii de peste 2 ani ai căror părinți solicită înscrierea în grupa mică de la grădiniță

29 august: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după ajustări

Citeste mai mult

Eveniment

Proiect energetic de AMPLOARE pentru Botoșani, BLOCAT în faza de semnare a contractului. Ministrul Energiei luat la întrebări

Publicat

Publicitate

Unul dintre cele mai importante proiecte energetice pentru județul Botoșani, Linia Electrică Aeriană (LEA) de 400 KV Suceava – Bălți, care urmează să traverseze sudul județului, se află într-un blocaj administrativ, deși licitația pentru construcție a fost finalizată încă din decembrie 2024.

Cu o valoare de 160 de milioane de lei, fără TVA, proiectul a atras oferte din partea unei asocieri de firme românești și a unei companii din Turcia, însă până în prezent nu s-a semnat contractul de execuție a lucrărilor.

În acest context, fostul președinte al Consiliului Județean Botoșani, senatorul PSD Doina Elena Federovici, a solicitat clarificări din partea Secretariatului General al Guvernului și a Ministerului Energiei. Printre întrebările esențiale adresate se numără: când va fi semnat contractul, dacă proiectul va include o stație de injecție a energiei pe teritoriul județului – infrastructură care nu apare în documentația tehnică actuală – și dacă investiția va beneficia de fonduri europene.

Importanța acestui proiect este crucială pentru dezvoltarea județului Botoșani, având în vedere necesitatea unei infrastructuri energetice moderne și eficiente. Fără investiții majore în acest sector, regiunea riscă să rămână în urmă din punct de vedere al conectivității și al sustenabilității economice.

În prezent, comunitatea locală și factorii decizionali așteaptă un răspuns concret din partea autorităților centrale, astfel încât acest proiect să fie implementat fără întârzieri suplimentare.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Ghidul programului Rabla 2025 a fost LANSAT în consultare publică. Buget de 1,3 miliarde de lei alocat în acest an

Publicat

Publicitate

 Mircea Fechet, ministrul Mediului, a semnat Ghidul programului Rabla 2025. Acesta a fost lansat în consultare publică.

„Dăm astăzi startul celui mai așteptat, mai longeviv și, probabil, cel mai iubit program: Rabla Clasic și Rabla Plus. Ne propunem să avem un buget mare, de peste 1,3 miliarde de lei alocat în acest an”, a declarat ministrul Mircea Fechet.

fechet 1

Ghidul programului Rabla 2025, LANSAT în consultare publică

Acesta spune că prin program este propusă plata unor ecotichete de la 7.000 de lei pentru o motocicletă până la 25.000 lei pentru un autoturism electric.

„Ținta noastră este să finanțăm cât mai multe autoturisme nepoluante, cât mai prietenoase cu mediul înconjurător. Așteptăm câteva zile observații și propuneri în legătură cu acest ghid de finanțare, după care putem să demarăm efectiv Rabla 2025”, a precizat Mircea Fechet.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

VIDEO. Sărbătoare la Centrul de Informare Turistică Vorona: Tradiție și Creativitate a elevilor la Târgul Mărțișorului

Publicat

Publicitate

Sărbătoare mare astăzi la “Târgul Mărțișorului”, un eveniment deosebit dedicat venirii primăverii este rezultatul colaborării dintre Primăria Vorona, Casa Corpului Didactic Botoșani, Centrul de Informare Turistică Vorona și Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona.

Această inițiativă a oferit copiilor ocazia de a-și valorifica talentul artistic și de a duce mai departe tradiția confecționării și oferirii mărțișoarelor.

Într-o atmosferă plină de culoare și bucurie, elevii au celebrat venirea primăverii prin creativitate și tradiție, mărțișoarele expuse au fost realizate chiar de copii, în cadrul unui atelier de mărțișoare, desfășurat în perioada 24-28 februarie la Căminul Cultural Vorona sub îndrumarea doamnei Ramona Pancu și cu ajutorul domnilor profesori și învățători de la Liceul Tehnologic Ștefan cel Mare și Sfânt.

Evenimentul a fost nu doar un prilej de a păstra vie tradiția oferirii mărțișorului, ci și o oportunitate de a dezvolta spiritul artistic și cooperarea între elevi. Standurile au fost pline de mărțișoare unice, realizate din diverse materiale, fiecare având o poveste aparte și purtând cu sine simbolul speranței și al reînnoirii.

Pe lângă târgul propriu-zis, programul a inclus și un moment artistic deosebit susținut de corul „Antandino”, care a încântat publicul cu un repertoriu dedicat primăverii. Copiii au interpretat și cântece emoționante dedicate mamelor, aducând un omagiu celor care le oferă zilnic iubire și sprijin. Vocile armonioase ale copiilor au adus un plus de emoție și frumusețe întregului eveniment, transformând târgul într-o adevărată sărbătoare a sufletului.

“Târgul Mărțișorului” a fost un succes, reușind să îmbine tradiția cu creativitatea și să aducă zâmbete pe fețele tuturor participanților. Felicitări tuturor elevilor și profesorilor implicați în această frumoasă inițiativă!”, a transmis directorul Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona, Ligia Marica.

Publicitate

Iată și câteva imagini surprinse astăzi:

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending